Hidayah Ya Allah ! |
Terdapat beberapa buah buku yang tersebar luas dalam masyarakat yang menceritakan kisah Sayyidina Umar r.a. konon telah membunuh seorang anak perempuan dan menanamnya hidup-hidup, seperti sebuah buku berjudul “Sepuluh Shahabat Dijamin Ahli Surga” oleh Muhammad Ali Quthub, terbitan Pustaka Nasional Pte. Ltd (1984), hal. 50-51.
Dua artikel berkenaan cerita ini telah
disiarkan dalam Akhbar Harakah. Satunya disiarkan sebagai bahan bacaan
untuk kanak-kanak di ruangan BESTARI (Harakah, 18 Disember 1998) dan
satu lagi artikel hasil penyelidikan satu kumpulan yang memakai nama
ILHAM ( Harakah, 30 Nov 1998) . Keduanya mengandung cerita yang sama
dengan meskipun dengan sedikit perbedaan .
Jika cerita seperti itu disebarkan oleh
musuh Islam, tentu sekali tiada maksud lain bagi mereka melainkan untuk
memburuk-burukkan Sayyidina Umar r.a. yang merupakan shahabat
karib Rasulullah s.a.w. dan khalifah agung umat Islam.
Jika cerita seperti ini disebarkan oleh
mereka dari kalangan Ahli Sunnah wal-Jamaah, pada pandangan penulis, ada
dua kemungkinan yang mendorong mereka untuk menyebarkannya.
Pertama, karena jahil dan kedua, adalah
karena menganggap kisah ini berlaku sewaktu Sayyidina Umar r.a. berada
di zaman jahiliyyah.
Apa susahnya andaikata semasa zaman
jahiliyyah itu, Sayyidina Umar r.a. telah melakukan perbuatan demikian!
Selain itu bukankah ini menunjukkan kehebatan Islam dengan kemampuannya
yang luar biasa dapat mengubah dan membentuk pribadi manusia sehingga
manusia yang sekejam Sayyidina Umar r.a. itu pun telah menjadi
sebaik-baik manusia malah menjad pemimpin Islam contoh untuk umat Islam ?
Bagi penulis, tidaklah masalah soal
kehebatan Islam dalam mengubah kehidupan manusia karena itupun
telah pun terbukti melalui banyak riwayat-riwayat yang shahih tetapi
bagaimana dengan cerita kekejaman Sayyidina Umar r.a. ini ? Apakah
kedudukannya ? Apakah cerita ini memang mempunyai dasar ataukah hanya
dongeng dan cerita rekaan semata-mata ?
Alangkah baiknya kepada para pembaca
sekiranya penulis-penulis buku dan artikel-artikel ini menyebutkan
kitab-kitab rujukan kisah ini supaya amanah ilmiah yang mereka bawakan
kepada orang banyak itu disampaikan dengan penuh tanggung jawab.
Kisah ini tidak akan dapat pernah
ditemui walaupun hanya bayangannya saja di dalam kitab-kitab hadits atau
kitab-kitab sejarah yang muktabar ! Tentu sekali cerita ini dibuat oleh
musuh-musuh Islam tetapi sungguh malang sekali apabila kita sebagai
umat Islam menerima apa saja yang disodorkan dalam cerita atau
kisah-kisah shahabat padahal Rasulullah s.a.w. telah pun bersabda,
“Cukuplah seseorang itu menjadi pendusta apabila ia menceritakan apa
saja yang didengarnya.” ( Hadits Riwayat Muslim)
Tujuan penulis membetulkan
artikel-artikel ini tidak lain adalah untuk memelihara kesucian sejarah
hidup Rasulullah s.a.w. Juga untuk memberi peringatan kepada umat Islam
umumnya, pendakwah-pendakwah, penulis-penulis dan guru-guru agama
khususnya supaya berhati-hati apabila membawa sesuatu kisah berhubung
dengan Rasulullah s.a.w. dan shahabat-shahabat baginda s.a.w. kerana
mereka adalah cermin agama Islam.
Supaya lebih jelas kepada para pembaca,
penulis tuliskan kembali bagian terpenting dari kisah Sayyidina Umar
r.a. mengubur hidup-hidup anak perempuannya (sebagaimana yang disebarkan
dalam akhbar di atas).
Begini ceritanya…..
“…Umar memejamkan mata. Anak itu
ditendangnya masuk ke dalam lubang yang digalinya. Ia menangis. Umar
tidak menghiraukannya….Umar menutupkan mata dan berfikir, “ Oh ! Anakku
yang manis dan pintar.
Mengapa engkau dilahirkan sebagai
perempuan?” Ia menangis. Tangannya gementar, tubuhnya menggigil. “ Umar,
jangan jadi pengecut,” Tiba-tiba suara itu terdengar berulang kali
ditelinganya. Lalu sambil menahan kesedihannya, Umar meneruskan lagi
menimbun pasir ke lubang tadi, sehingga anaknya itu menghembuskan
nafasnya yang terakhir.
Kisah ini selain tidak terdapat di dalam
kitab-kitab shahih dan muktabar, ia juga bersebrangan dengan kaidah
dirayah yang dipakai oleh ulama Islam di dalam menilai suatu cerita.
Di antara alasan-alasan itu ialah:
1) Tidak ada satu pun riwayat yang dapat
di pertanggung jawabkan untuk membuktikan seorang dari kabilah Quraisy
mengubur anaknya hidup-hidup, apa lagi untuk membuktikan Sayyidina Umar
r.a membunuh anak perempuannya.
2) Adat menanam anak perempuan
hidup-hidup berlaku di sebagian kalangan kabilah Bani Tamim dan Asad
yang mengkhawatirkan kesengsaraan yang akan menimpa mereka di karenakan
anak-anak itu. (Muhammad Tayyib dan Najjar di dalam kitab Al-Qabasu
AL-Waddah’, hal 78 Zakaria Basyir dalam Meccan Crucible, hal 24).
Sebagaimana ada riwayat yang menyebutkan Qais bin Hasyim seorang
pemimpin kabilah Bani Tamim yang kemudian memeluk Islam, telah mengaku
mengubur hidup-hidup 8 orang anak perempuannya di zaman Jahiliyyah.
Di sana juga terdapat juga riwayat
menyebutkan seorang pemimpin dari kalangan Bani Tamim juga telah banyak
menyelamatkan anak perempuan dari pembunuhan yang akan di lakukan oleh
ibu-bapa mereka di karenakan takut sengsara dengan cara membeli
anak-anak perempuan tersebut .
Di antara pemimpin yang menonjol dalam
usaha membasmi adat keji ini ialah Sa’sa’ah bin Naajiah, Kakek dari
Al-Farazdaq seorang penyair Arab yang terkenal dan Zaid bin Amar bin
Nufail.
Sa’sa’ah telah membeli anak perempuan
daripada kedua ibu-bapanya kemudian memelihara mereka hingga dewasa.
Jumlah anak-anak perempuan yang dipeliharanya ialah sekitar 360 orang (
At Thabarani dalam Al Mu’jamu’ Al Kabir, jilid 8 hal. 77).
Sementara Zaid bin Amar bin Nufail pula
tidak terpengaruh dengan masyarakat sekitar yang menyekutukan Allah
s.w.t dengan sesuatu yang lain malah beliau mencari-cari kebenaran dan
sedapat mungkin mengamalkan peninggalan agama Nabi Ibrahim.
Beliau juga membeli anak-anak perempuan
daripada ibu-bapanya lalu memelihara mereka hingga dewasa. Kemudian dia
akan membawa anak-anak perempuan itu kepada kedua ibu-bapanya lalu
berkata kepada mereka , “ Jika kamu suka kepada anak perempuan
kamu ini, kamu boleh mengambilnya atau kalau kalian tidak suka kepada
anak perempuan kamu ini biarlah anak-anak perempuan ini bersama saya.” (
Bukhari, jilid 1 , hal. 540)
Zaid bin Amar bin Nufail bukan saja
keluarga Sayyidina Umar r.a malah beliau adalah sepupu Sayyidina Umar
r.a. Adik perempuan Sayyidina Umar r.a menjadi isteri anaknya Sa’id dan
anak perempuan Zaid pula menjadi isteri Sayyidina Umar r.a. sendiri.
Tidak akan pernah terjadi keluarga yang
terkenal dalam usaha-usaha suci menyelamatkan anak-anak perempuan dari
pembunuhan yang akan di lakukan oleh ibu-bapa mereka, tiba-tiba seorang
yang sangat menonjol dan yang terpenting dari mereka sendiri melakukan
perbuatan terkutuk ini dengan membunuh anaknya sendiri.
3) Setelah Mekah dibuka, Rasulullah SAW. Berbai’ah dengan perempuan-perempuan mukmin. Diantara ucapan baginda SAW ialah: “ Kamu tidak lagi akan membunuh anak-anak kamu.”. Hindun tiba-tiba berkata, “Kami memelihara mereka semasa kecil, apabila besar kamu pula yang membunuhnya.”
Peristiwa itu tercatat di dalam
kitab-kitab hadis dan kitab-kitab sirah dengan jelas dan terperinci.
Kata-kata Hindun ini menunjukkan kabilah Quraisy tidak terlibat dengan
adat yang keji ini. Sabda Rasullullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Imam
Muslim juga membuktikan bahawa kabilah Quraisy tidak terlibat dalam
pembunuhan anak-anak perempuan iaitu, Sabda Baginda s.a.w,
“ Sebaik-baik perempuan Arab ialah
perempuan Quraisy. Mereka sangat penyayang terhadap anak-anak yatim
sewaktu kecilnya dan mereka paling menjaga kedudukan dan harta benda
suaminya”.
Apa artinya pujian Nabi s.a.w terhadap
sifat penyayang mereka terhadap anak-anaknya sekiranya mereka juga
seperti kabilah-kabilah lain yang terlibat dengan adat membunuh
anak-anaknya?
Anak-anak Sayyidina Umar r.a yang lahir
sebelum Islam semuanya masih hidup. Mereka ialah Ummul Mukminin Hafsah,
Abdullah bin Umar dan Abdul Rahman.
4) Dalam tradisi Arab, seorang yang
dikurniakan dengan anak pertama, akan di Kunyah sebagaimana Kunyahnya
Nabi kita s.a.w ialah Abu Qasim, Kunyah Sayyidina Umar r.a ialah Abu
Hafsin merujuk kepada Hafsah, anak perempuannya. Ini menunjukkan anak
perempuan Sayyidina Umar r.a. yang sulung ialah Sayyidatina Hafsah.
5) Perlu juga diperhatikan bahwa
disepanjang hayatnya, berapa banyakkah isteri Sayyidina Umar r.a dan
juga hamba sahayanya selain dari anak-anak beliau itu ?
Kerana sejarah menyimpan semua catatan
isteri-isteri dan anak-anak Sayyidina Umar r.a Imam Ibn Jauzi dan
lain-lain menuliskan isteri-isteri Sayyidina Umar r.a. dan anak-anaknya
di samping hamba sahayanya. Beliau menulis, “Sayyidina Umar r.a
mempunyai beberapa orang isteri dan mempunyai banyak anak.” Isteri
beliau ialah:
I) Zainab bt Maz’un
Zainab adalah saudara perempuan Uthman
b. Maz’un yang terbilang di antara orang yang memeluk Islam di permulaan
dan saudara sesusu dengan Nabi s.a.w. Dengan Zainab ini Sayyidina Umar
r.a telah mendapat tiga orang anak iaitu Hafsah, Abdullah dan Abdul
Rahman.
ii) Atikah bt Zaid b. Amar b. Nufail
Dari beliau mendapat seorang anak lelaki bernama ‘Iyadh
iii) Isteri yang ketiga ialah Jamilah bt Tsabit b. Aflah
Dari beliau mendapat seorang anak lelaki bernama ‘Aasim
iv) Ummul Hakkam bt Al-Harith b. Hisham
Dari beliau mendapat anak perempuan bernama Fathimah.
v) Ummul Kulthum bt Jarwal b. Malik
Dari beliau mendapat dua orang anak perempuan bernama Ubaidullah dan Zaid Al Akbar
vi) Ummul Kulthum bt Ali b. Abi Talib
Dari beliau mendapat dua orang anak bernama Zaid Al Asghrar dan Ruqayyah.
vii) Daripada hamba sahayanya yang bernama Fukayyah dan
Luhayyah juga Sayyidina r.a telah
mendapat anak. Dari Fukayyah dia mendapat anak perempuan bernama Zainab
dan dari Luhayyah beliau mendapat anak bernama Abdul Rahman Al Autsar
dan Abdul Rahman Al Asghrar.
Jadi, anak-anak Sayyidina Umar r.a adalah seperti berikut:
Anak Laki-laki:
1) Abdullah
2) Abdul Rahman Al Akbar
3) Abdul Rahman Al Autsar
4) Abdul Rahman Al Asghrar
5) Zaid Al Akbar
6) Zaid Al Asghrar
7) Ubaidullah
8 )‘Aasim
9) ‘iyadh
Anak Perempuan:
1) Hafsah
2) Ruqayyah
3) Fatimah
4) Zainab
Dari isteri pertamanya Zainab bt Maz’un,
Sayyidina Umar r.a mendapat tiga orang anak iaitu Ummul Mukminin
Hafsah, Abdullah b. Umar dan Abdul Rahman Al Akbar.Hafsah adalah anak
sulung dari Zainab bt Maz’un, sebab itulah beliau dikunyahkan dengan Abu
Hafsin.
Pada saat beliau memeluk Islam, beliau
hanya mempunyai tiga orang anak ini saja. Kalau begitu anak yang mana
yang dui kubur hidup-hidup oleh Sayyidina Umar r.a ? Siapakah namanya
dan siapakah nama ibunya ? Kalaulah Sayyidina Umar r.a betul-betul benci
atau tidak suka kepada anak perempuan, kenapa beliau memakai kunyah Abu
Hafsin ?
Selain dari alasan yang disebutkan tadi,
apakah masuk akal apabila Sayyidina Umar r.a baru mengetahui jenis
kelamin anaknya apakah anak itu lelaki atau perempuan setelah anak itu
berumur 4 tahun?
Mungkin juga orang yang mula-mula
menyebarkan kisah ini keliru dengan riwayat Wadhin yang dikemukakan oleh
imam Daarini di dalam sunnahnya, atau mungkin ia pura-pura keliru.
Riwayat itu menyebutkan bahwa ada
seorang lelaki menghadap Rasulullah Saw lalu berkata, “wahai Rasulullah!
Kami dahulu orang-orang Jahiliyyah, kami menyembah berhala dan membunuh
anak-anak. Saya pernah mempunyai seorang anak perempuan. Apabila saya
memanggilnya dia berlari-lari datang kepada saya dan sangat ceria. Pada
suatu hari saya memanggilnya dan ia terus mengikuti saya. Berdekatan
dengan tempat itu ada satu telaga, saya memegang tangannya dan
mendorongnya masuk ke dalam telaga. Ucapan terakhir yang keluar dari
mulutnya ialah “ Ayah !”
Mendengar cerita itu Nabi saw menangis.
Orang-orang yang ada berdekatan dengan Nabi saw berkata kepada orang
itu, “ kamu betul-betul telah membuat Rasulullah saw bersedih.” Nabi
bersabda, “orang ini datang bertanya akan sesuatu yang lebih dari itu,”
seraya baginda Rasulullah saw berkata kepada orang itu, “ceritakan
sekali lagi kisah itu” orang itu pun mengulangi sekali lagi kisah itu
sehingga Rasulullah saw menangis sehinfga basah janggutnya.
Kemudian Nabi saw bersabda,
“perkara-perkara yang telah dilakukan oleh mereka di zaman jahiliyyah
telah dihapuskan oleh Allah swt dengan masuknya mereka ke dalam Islam.
Sekarang lakukan amalan-amalan yang lain” ( Sunnah Daarini,jilid 1. hal
3)
Ini adalah satu kisah seorang yang tidak
diketahui siapa orangnya, siapa namanya ? Mungkin orang-orang yang
mempunyai maksud jahat mengaitkan cerita ini dengan Sayyidina Umar r.a.
padahal cerita inipun jika ditimbang dengan timbangan ilmu riwayat juga
tidak ditsabitkan karena Wadhin merupakan perawi teratas, lahir pada
tahun 80 H dan wafat pada 149 H, sedangkan dia tidak pula menceritakan
perawi lain sebelumnya. Tidak mungkin dia telah mendengar sendiri kisah
ini 80 tahun sebelum kelahirannya !
Dalam istilah ilmu hadits, riwayat
seperti ini dinamakan riwayat munqati’, kerana perawi sebelumnya tidak
disebutkan. Selain itu Wadhin itu sendiri adalah seorang yang
diperdebatkan oleh ulama Rijal Hadits tentangnya. Imam Bukhari, Muslim
dan Nasa’i tidak mau menerima riwayatnya.
Ibnu Saad berkata, “ dia seorang yang
dhaif.” Abu Hatim berkata, “ setengah riwayatnya baik tetapi setengah
yang lain sangat buruk.” Jauzajani berkata, “riwayat-riwayatnya adalah
lemah” ( Mizan Al I’tidal, jilid 4. hal 336). Hafidz Ibnu Hajar menulis
bahawa, “ingatannya sangat jelek”.
Apabila riwayat itu sendiri tidak bisa
di pertanggung jawabkan, selain orang yang bersangkutan tidak disebutkan
dengan jelas namanya kenapa pula ada orang yang pandai-pandai
mengaitkannya dengan Sayyididina Umar r.a. ? Tentu perbuatan seperti ini
tidak pernah dilakukan kecuali oleh musuh-musuh Islam.
0 komentar:
Posting Komentar
WHAT IS YOUR OPINION?