K.H. AHMAD FAHMI ZAMZAM, MA |
Masih banyak di kalangan bangsa kita yang belum mengetahui
tentang sejarah umat Islam di India dan
tidak sedikit pula yang hanya mengenali
negara India sebagai negara tertua di dunia, negara patung, negara
tempoh lahirnya agama Hindu dan Buddha,
negara yang penuh dengan cerita roh ajaib
dan jin besar yang sering menjelma di bawah pohon besar di dalam
hutan belantara.
Gambaran baru yang wujud di akhir-akhir ini, India adalah
negara yang dibintangi oleh Mahatma Gandhi, Jawahar Lal Nehru, Indra Gandhi dan
Rajiv Gandhi atau dalam peta dunia yang baru, tanah besar India telah terbahagi
kepada tiga negara sejak tahun 1947, iaitu Republik India, Pakistan dan Bangladesh. India adalah
sebagai wadah bagi orang-orang Hindu. Manakala negara Pakistan dan negara
Bangladesh adalah menjadi kawasan yang dikhususkan bagi orang Islam. Begitulah gambaran yang terlukis di fikiran
kebanyakan bangsa kita tentang India.
Mereka tidak mengetahui perkembangan sejarah Islam di sana dan tidak mengetahui ketinggian tamadun Islam
yang tertegak di lembah Sungai Gangga
ini, bahkan banyak yang tidak mengetahui bahawa umat Islam di India
sekarang ini, setelah
terjadinya pemisahan India -
Pakistan - Bangladesh, masih berjumlah lebih dari 120 juta ( lebih dari
separuh umat Islam di Indonesia). Dan
barangkali ada yang baru mendengar bila kita
katakan bahawa kerajaan Islam pernah tertegak di bumi India lebih dari
enam abad lamanya.
Bagi sebahagian masyarakat kita, adalah menjadi suatu
keganjilan apabila kita katakan bahawa tanah India sekarang ini masih subur
dengan alim- ulama’ dan masih banyak mempunyai pusat-pusat pengajian Islam.
Mereka beranggapan bahawa tanah India telah kosong dari alim-ulama’ denga sebab
Penghijrahan kaum Muslimin dari negara India ke Pakisatan dan Bangladesh.
Padahal kaum Muslimin yang masih tinggal di tanah India sekarang ini adalah
lebih kurang sama banyaknya dengan mereka yang berada di Pakistan.
Penulis sendiri sebelum menginjak kaki di tanah India
(sebelum Jun 1980) juga beranggapan
demikian. Rasanya masih segar dalam ingatan suatu perasaan yang sangat dipaksakan dan langkah
yang sangat berat ketika
meninggalkan tanahair (Indonesia) menuju
India untuk menuntut
ilmu pengetahuan agama. Berbagai
tanda-tanya yang timbul di dalam hati. Kenapa
saya dikirim ke India untuk menuntut ilmu agama, bukankah lebih baik
kalau dikirim ke Mesir, Saudi Arabia,
Syria atau negara Timur Tengah yang lain.
Namun terpaksa juga berangkat kerana mematuhi nasihat Tuan Guru.
Pada saat itu penulis belum lagi mengenali India. Maklumat
tentang India hanya diperoleh dari
sebuah buku tua yang pernah dibaca sewaktu kecil. Apa yang dapat dikhayalkan tentang India pada
waktu itu hanyalah rasa terdengar
kehalusan alunan irama deraian air terjun di puncak pergunungan
Himalaya lalu mengalir ke hilir dan
membentuk aliran sungai Gangga. Penulis juga cuba membayangkan di hadapan mata paras Dr.
Mohammad Iqbal, Penyair Islam yang
pernah dilihat gambarnya di dalam sebuah majalah yang pernah dibaca. Terasa bangga apabila membayangkan alam yang
mengelilingi penyair ulung ini, mungkin
lebih menyenangkan hati lagi apabila dapat melihat alam yang indah itu dari dekat dan dapat menziarahi
pusara pujangga yang telah banyak
menghidupkan jiwa-jiwa yang
telah terlena dan tertipu
dengan kemilau tamadun Barat. Begitulah kurang lebihnya apa
yang terlintas dalam khayalan semasa
berada dalam penerbangan Thai Airways ke New Delhi, India.
Ketika penulis sampai di India dan menginjakkan kaki di
halaman Institut Pendidikan Islam
“Nadwatul Ulama’” yang terletak di kota Lucknow (Uttar Pradesh) pada bulan Jun, 1980M (Rejab 1400H),
terasalah udara dan suasana baru.
Penulis terkejut mendengan suara gemuruh seperti bunyi lebah yang datang dari
sudut Masjid, suara anak-anak menghafal
Al-Qur’an. Alangkah terkejutnya untuk
pertama kali bertemu dengan seorang pelajar yang berumur 10 tahun yang sudah
menghafal Al-Qur’an dengan baik. Penulis juga tertegun apabila
di setiap masjid
dikhatamkan Al-Qur’an dalam
sembahyang Terawih di bulan puasa. Ketika inilah juga, buat pertama
kalinya penulis mengetahui tentang
kemampuan seorang pelajar berumur 15 tahun
yang sudah hafal Al-Qur’an dan 500 buah hadis dari kitab “Shahih
Bukhari”.
Dan terdapat banyak
lagi perkara-perkara yang
menakjubkan, yang membenarkan
apa yang pernah
dikatakan oleh Tuan Guru saya dan mendustakan atau melenyapkan prasangka
yang selama ini menyelimuti hati saya. Dan timbul di hati saya rasa sayang dan
terharu terhadap kehebatan Ulama’ dan
masyarakat Islam India. Keistimewaan yang dilihat di Nadwatul Ulama’ telah
mendorong penulis untuk membaca
buku-buku sejarah umat Islam di India, kerana keadaan yang dilihat pada hari
ini adalah hasil dari usaha yang telah ditanam berpuluh-puluh tahun yang lalu.
Betapa bangga hati penulis apabila mengetahui bahawa kerajaanIslam telah tertegak di bumi India selama enam abad lamanya,dan penulis begitu terharu ketiak membaca kitab “Nuzhatul Khawathir fi Bahjatil Masami’ wan Nawazhir” dalam lapan jilid besar yang dikarang oleh Sayyid Abdul Hayy Fakhruddin al Hasani an Nadwi (Ayah Sayyid Abul Hasan Ali al Hasani an Nadwi) yang mengandungi riwayat hidup 4500 ulama’ besar India dan tokoh- tokoh agama sepanjang sejarah Islam di India. Saya juga sangat terharu bila membaca kitab “Ast-Staqafatul Islamiah Fil Hindi”, juga karangan Sayyid Abdul Hayy Fakhruddin Abul Hasan Ali al Hasani an Nadwi yang banyak menyebut tentang sejarah tamadun Islam di India. Dan banyak lagi kitab lain yang sempat dibaca yang dapat memberikan gambaran yang benar terhadap perkembangan Islam di tanah besar India ini.
Betapa bangga hati penulis apabila mengetahui bahawa kerajaanIslam telah tertegak di bumi India selama enam abad lamanya,dan penulis begitu terharu ketiak membaca kitab “Nuzhatul Khawathir fi Bahjatil Masami’ wan Nawazhir” dalam lapan jilid besar yang dikarang oleh Sayyid Abdul Hayy Fakhruddin al Hasani an Nadwi (Ayah Sayyid Abul Hasan Ali al Hasani an Nadwi) yang mengandungi riwayat hidup 4500 ulama’ besar India dan tokoh- tokoh agama sepanjang sejarah Islam di India. Saya juga sangat terharu bila membaca kitab “Ast-Staqafatul Islamiah Fil Hindi”, juga karangan Sayyid Abdul Hayy Fakhruddin Abul Hasan Ali al Hasani an Nadwi yang banyak menyebut tentang sejarah tamadun Islam di India. Dan banyak lagi kitab lain yang sempat dibaca yang dapat memberikan gambaran yang benar terhadap perkembangan Islam di tanah besar India ini.
Penulis sangat menghormati bangsa India yang telah banyak
melahirkan ulama’ dan telah banyak pula mengarang kitab yang besar-besar.
Justeru itu, timbullah keghairahan untuk memperkenalkan mereka kepada kaum
muslimin dan penggemar sejarah Islam di negara kita. Alangkah ruginya kalau tanah India yang kaya dengan ulama’ dan
Institusi Pendidikan Islam ini kita biarkan begitu saja, tidak diperkenalkan
kepada bangsa kita.
Penulis merasa terpanggil untuk menulis Sejarah Perkembangan Islam di India dalam bahasa Indonesia supaya bangsa kita dapat membaca dan merasakan suatu kebanggaan terhadap sejarah umat Islam India yang merupakan hak kita bersama sebagai umat yang seagama dan mempunyai satu cara hidup. Kita tidak menafikan wujudnya buku-buku yang telah ditulis mengenai sejarah India secara umumnya dan sejarah umat Islam di India, khasnya. Tetapi kebanyakan buku-buku tersebyt hanya menyebut “Jatuh bangun takhta kerajaan atau percaturan politik yang belum bisa dijadikan gambaran yang tepat kepada sejarah perkembangan Islam, baik dari sudut dakwah, pemikiran dan peradaban”.
Penulis merasa terpanggil untuk menulis Sejarah Perkembangan Islam di India dalam bahasa Indonesia supaya bangsa kita dapat membaca dan merasakan suatu kebanggaan terhadap sejarah umat Islam India yang merupakan hak kita bersama sebagai umat yang seagama dan mempunyai satu cara hidup. Kita tidak menafikan wujudnya buku-buku yang telah ditulis mengenai sejarah India secara umumnya dan sejarah umat Islam di India, khasnya. Tetapi kebanyakan buku-buku tersebyt hanya menyebut “Jatuh bangun takhta kerajaan atau percaturan politik yang belum bisa dijadikan gambaran yang tepat kepada sejarah perkembangan Islam, baik dari sudut dakwah, pemikiran dan peradaban”.
Kita masih perlu
kepada pernyataan yang
lebih jelas mengenai
corak masyarakat, ketinggian tamadun,
budaya dan perkembangan
dakwah Islammiyyah serta pola pemikiran yang tumbuh dan berkembang di
tanah India ini, maka buku ini diketengahkan adalah dalam usaha untuk mengisi
kekosongan sejarah ini. Pihak orientalis Bara sangan banyak menulis tentang
sejarah Islam di India. Namun tidak dapat dinafikan nilai-nilai ilmiah yang
dikemukan itu telah banyak dicampur-aduk dengan semangat kebencian terhadap
umat Islam dan telah diwarnai oleh kepentingan imperialis terhadap dunia Islam
- (sebagai contoh, cuba lihat pujian mereka terhadap Sultan Akhbar yang zalim
itu dan celaan mereka terhadap Sultan Auranzeb yang soleh dan adil). Dan yang
lebih ganjil lagi, wujudnya
sebahagian penulis kita
yang hanya banyak mem’photostate’ apa
yang telah ditulis
oleh orientalis tanpa membuat penilaian dan perbandingan
dengan karya-karya yang telah dihasilkan
oleh para ulama’ dan sejarahwan Islam India sendiri.
Alhamdulillah, penulis bersyukur kerana berkesempatan
tinggal di India lebih kurang enam tahun (1980 - 1987) dan berkesempatan
membaca buku-buku sejarah umat Islam di India yang ditulis oleh ahli sejarah
bangsa India sendiri dari para Ulama’ dan Muarrikhin serta menerima buah
fikiran dari tokoh-tokoh Islam India. Di samping itu, saya berkesempatan pula
mengunjungi beberapa tempat bersejarah, maka terhasillah buku “Sejarah
Perkembangan Islam di India” ini sebagai himpunan dari sejarah yang ditulis dan
kenyataan yang dilihat.
InsyaAllah setelah itu akan kita sebutkan sebab-sebab yang
menghalang perkembangan Islam di India sebelum abad kesepuluh Hijrah, sehingga
babak ini diakhiri dengan satu puncak kemerosotan, iaitu di zaman Sultan Akhbar
yang memerintah di akhir abad kesepuluh Hijrah. Zaman pemerintahan Akhbar
adalah suatu zaman yang sepatutnya disifatkan dengan “Zaman Kegelapan” dalam
sejarah perkembangan Islam di India, walaupun bagi orientalis dan
pengikut-pengikutnya
menganggap zaman Akhbar
sebagai zaman keemasan pemerintahan kerajaan Mongol.
Setelah itu akan kita sebutkan peranan seorang ulama’ ahli
sufi, iaitu Imam Ahmad As Sirhindi yang dapat merubah haluan pemerintahan
kerajaan Mongol yang hampir binasa itu. Beliau telah mampu memulihkan keadaan
yang sudah terlalu rosak, sehingga hilanglah zaman kegelapan itu dan berganti
dengan zaman pemerintahan yang adil di zaman Sultan Auranzeb, seorang raja yang
soleh lagi adil yang telah dizalimi sejarahnya oleh pihak orientalis dan
pengikut-pengikut mereka.
Kita juga menyebutkan bagaimana peranan Imam Waliyullah Ad
Dahlawi yang telah sukses merubah haluan pemikiran umat Islam India. Beliau
sukses mengorak pemikiran mereka yang “jumud” ke alam pemikiran yang terbuka
dan produktif. Beliau telah dapat melahirkan generasi yang meneruskan
citacitanya, sehingga umat Islam India muncul sebagai ulama’-ulama’ yang unggul
di bidang ilmu hadis pada tiga abad yang terakhir ini.
Baca juga : ULAMA AHLI HADITS DI INDIA
Baca juga : ULAMA AHLI HADITS DI INDIA
Diambil dari mukadimah Sejarah Perkembangan Islam di India
karya KH Ahmad Fahmi ZamZam, MA
Assalamualaikum Wr.Wb.
BalasHapusSaya sangat terkagum bahkan terkejut disaat membaca tulisan ini.
Kebetulan saat ini saya sedang menuntut ilmu di sebuah perguruan tinggi di India. Saya tidak menyangka ternyata para orientalis berhasil memutar balikkan fakta sejarah yang begitu harum berubah menjadi aroma yang tidak sedap.
Saya sering dengar dan bahkan ada teman yang sedang menuntut ilmu disana, tetapi saya tidak menyangka bahwa institusi tersebut begitu penting terhadap peradaban dan perkembangan islam di India.
Jazakumullah Atas informasi yang bisa membuka satu jendela lagi mengenai sejarah islam di India.