Kisah Wali Dan Temannya Di Syurga Kelak

KISAH UNIK :
Seorang wali berdoa kepada Allah : Ya Allah, jika aku ditakdirkan untuk masuk syurga maka tolong tunjukkan siapa orang yang

jadi sahabatku disyurga !

waktu tertidur, dia mimpi ada seseorang (may be an angel) yg sampaikan bahwa jika engkau mau melihat seseorang yg bakal jadi

temanmu ke syurga maka pergilah besok ke warung ballo (bukan di jalan rusa palopo lho ), disanalah dia setiap hari mangkal..

Esok pagi, sang wali pun bergegas ke warung ballo / kedai arak dan melihat seseorang dengan ciri2  yg sama spt  disebutkan

dalam mimpinya berada disana sedang asyik bercerita dengan preman2 pasar. Dia pun kecewa, segera pergi, sambil berkata

dalam hati, mungkin mimpi saya yg salah, tidak mungkin dia itu jadi teman saya kelak disyurga...

Tiba2 orang yg berada dalam warung ballo itu berkata : ' wahai saudara, anda mau kemana, sayalah orang yang kamu cari seperti

 yang ada dalam mimpimu, saya disana lagi dakwah, sudah 40 orang yg telah saya sadarkan, sekarang giliran kamu untuk

menyadarkan 40 orang yang tersisa !"

ALLAHU AKBAR !!

# Sepenggal kisah dari kehidupan Abu Yazid Al Busthomi rah.a.
Share on Google Plus

About Rizal Palangiran

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentar:

Posting Komentar

WHAT IS YOUR OPINION?